Палеонтологи знайшли птаха з головою динозавра

Фото: Science Alert

Ілюстрація Cratonavis zhui

Вид вчені назвали Cratonavis zhui і вважають, що він може дати важливу інформацію про еволюцію сучасних птахів.

На півночі Китаю палеонтологи знайшли скам’янілий скелет птаха, який жив близько 120 мільйонів років тому. Його голова дуже схожа на голову динозавра. Про це повідомляє Science Alert.

Також у цьому регіоні в осадових породах було виявлено відбитки тіл пернатих динозаврів та ранніх птахів.

За допомогою цифрової версії мінералізованих кісток, дослідники реконструювали форму та функції черепа, якими вони були за життя птаха.

Так, стало відомо, що форма черепа Cratonavis майже така сама, як у динозаврів Tyrannosaurus rex, а не як у птахів.

“Примітивні риси черепа говорять про те, що більшість птахів крейдяного періоду, таких як Cratonavis, не могли рухати своїм верхнім дзьобом незалежно від черепної коробки та нижньої щелепи, це функціональне нововведення, широко поширене серед сучасних птахів, яке сприяє їхньому величезному екологічному розмаїттю”, – сказав палеонтолог CAS Чжіхен Лі.

Крім того, у Cratonavis напрочуд довга лопатка і кістка стопи. Зазначається, що це особливості, які рідко зустрічаються в скам’янілості інших динозаврів-предків птахів і відсутні у сучасних птахів.

Так, автори дослідження припускають, що під час переходу від динозаврів до птахів перша плюснева кістка пройшла через процес природного відбору, який зробив її коротшою. І як тільки вона досягла свого оптимального розміру, який становив менше чверті довжини другої плюсневої кістки, вона втратила свої колишні функції.

“Унікальна особливість збільшеної плюсневої кістки у Cratonavis більше схожа на пізньокрейдяного балаура, члена групи пернатих хижаків, відомих як дромеозавриди. Подовжена лопатка раніше спостерігалася у крейдяних птахів, таких як Yixianornis і Apsaravis. Той факт, що у Cratonavis була дуже довга лопатка, ймовірно, компенсував той факт, що він не мав грудної кістки, пристосованої для забезпечення більшої поверхні для прикріплення м’ясистих грудних м’язів. Цей вимерлий вигляд, можливо, зробив свій внесок у біологічний експеримент з льотної поведінки”, – додали вчені.

Деякі палеонтологи заявили, що подовжена лопатка може посилювати механічну перевагу м’язів при втягуванні/обертанні плечової кістки, що компенсує загальне недорозвинення літального апарата у цього раннього птаха.

Саме ці відмінності і є морфологічними експериментами в літальній поведінці.

Разом з цим автори помітили аномальну морфологію лопатки і плюсневих кісток, що збереглася у Cratonavis, підкреслюючи широту пластичності скелета у ранніх птахів.

“Унікальне поєднання анатомії Cratonavis zhui – це не сходинка між двома величними категоріями тварин, а ознака того, що всі живі істоти є збільшенням змін, і еволюція птахів відбувалася одночасно за великою кількістю шляхів, що розходяться”, – зауважили вчені.

Нагадаємо, раніше археологи знайшли останки істоти зростом чотири метри. Передбачається, що це могла бути снігова людина.

Знайдені останки найбільшого птаха